19 June 2006

Ποιά είναι η πραγματική τιμή των φτηνών αεροπορικών ταξιδιών;

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

http://observer.guardian.co.uk/travel/story/0,,1697190,00.html

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ Observer



Ενώ οι υπόλοιποι από μας κλείνουν πτήσεις των £1.99 για Ρώμη, μια μικρή αλλά αυξανόμενη ομάδα αντιρρησιών συνείδησης προβάλλουν αντίσταση αρνούμενοι να πετάξουν.

Η απόφαση του Michael Gibson για τη νέα χρονιά ήταν σκληρή, αλλά δεν έχει να κάνει με το σταμάτημα του καπνίσματος, του οινοπνεύματος ή του γρήγορου ανθυγιεινού φαγητού. Έχει αποφασίσει να σταματήσει να πετάει.

"Απλά συνειδητοποίησα ότι όλες οι άλλες προσπάθειές μου να είμαι πράσινος - ανακύκλωση, μονώση του σπιτιού, μη οδήγηση ενός γιγαντιαίου 4x4 - θα εξαλείφονταν συνολικά από μερικές διακοπές αεροπορικώς," είπε ο Gibson, 32 ετών, από το Μάντσεστερ. Δεν είναι ο μόνος. Ξαφνικά και αυθόρμητα, αυξανόμενοι αριθμοί ταξιδιωτών αποφασίζουν ότι πρέπει να σταματήσουν τις απόμακρες διακοπές του Σαββατοκύριακου σε κάποια πόλη και τις διακοπές μεγάλης απόστασης σε μέρη με ήλιο.

Η Melissa Henry, μια διευθυντής μάρκετινγκ από το Μπρίστολ, σταμάτησε να πετάει ένα χρόνο πριν. "Πώς θα μπορούσα να κοιτάξω τη τετράχρονη κόρη μου στα μάτια σε 20 χρόνια από τώρα και να της πω "υπήρχε κάτι που θα μπορούσα να έχω κάνει αλλά επέλεξα να μην το κάνω;" είπε. "Για ένα υπερβολικά μεγάλο χρονικό διάστημα, έλεγα ότι "πρέπει να κάνουν κάτι για αυτό", κατόπιν ξαφνικά συνειδητοποίησα ότι δεν μπορώ να περιμένω να αλλάξουν οι άλλοι εάν δεν είμαι έτοιμη να αλλάξω εγώ η ίδια."



Τα επιχειρήματα εναντίον των πτήσεων είναι συγκλονιστικά.

Η αεροπορία είναι μια από τις πιο γρήγορα αυξανόμενες αιτίες αλλαγής του κλίματος και συντελεί σε περισσότερο από το 10% της παγκόσμιας αύξησης της θερμοκρασίας λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου. Ακόμα, περισσότερες από 5 εκατομμύρια πολιτικές και σχεδόν 2,8 εκατομμύρια στρατιωτικές πτήσεις συνεχίζουν κάθε χρόνο να έχουν "σημαντική επιπτώση" στην ατμόσφαιρα.

Στα ύψη πτήσης ψηλά στη στρατόσφαιρα, οι εκπομπές των αεριωθουμένων προκαλούν 30 φορές περισσότερη ατμοσφαιρική θέρμανση από όση όταν απελευθερώνονται κοντά στο έδαφος — και αυτό συμβάλλει τόσο στην παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου όσο όλες οι εκπομπές των αυτοκινήτων παγκοσμίως!

Μια μετ’επιστροφής πτήση από το Λονδίνο στη Φλώριδα παράγει διοξείδιο του άνθρακα(CO2) που ισοδυναμεί με ένα χρόνο αυτοκινήνισης *. Μια μετ’επιστροφής πτήση στην Αυστραλία είναι ίση με τις εκπομπές 3 μέσων αυτοκινήτων για ένα χρόνο. Πετάξτε από το Λονδίνο στο Εδιμβούργο για το Σαββατοκύριακο και εσείς θα έχετε παράγει 200 κιλά CO2, οκτώ φορές τα 24 κιλά που παράγονται χρησιμοποιώντας το τραίνο. Επιπλέον, η ρύπανση απελευθερώνεται σε ένα ύψος όπου η επίδρασή της στην αλλαγή του κλίματος είναι περισσότερο από διπλή από αυτήν στο έδαφος.

Ποιός πετάει; Ποιός πληρώνει;

Πιό τρομακτική είναι η εκτίναξη στον αριθμό των ανθρώπων που πετούν, που τροφοδοτείται από τις φτηνές πτήσεις με αεροπορικές εταιρίες όπως η Easyjet. Το 1970, οι βρετανικοί αερολιμένες χρησιμοποιόντουσαν από 32 εκατομμύρια ανθρώπους. Το 2004, ο αριθμός ήταν 216 εκατομμύρια.

Μόνο περίπου το 5 τοις εκατό της ανθρωπότητας έχουν πετάξει. Αυτή η μειονότητα, που πετάει όλο και πιο συχνά, ζει συνήθως στις βιομηχανικές χώρες. Οι συνέπειες της αλλαγής κλίματος, εντούτοις, έχουν επιπτώσεις πρώτιστα σε εκείνους που έχουν συμβάλει ελάχιστα σε αυτή, δηλ. οι άνθρωποι στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Περίπου 2,4 δισεκατομμύρια άνθρωποι ζουν σε αγροτικές περιοχές και εξαρτώνται άμεσα από τη γεωργία, και άρα από τις κλιματολογικές συνθήκες, για τα προς το ζην τους.



Μια βιομηχανία που δεν πληρώνει τον διαδρομή της...

Οι αεροπορικές μεταφορές δεν υπόκεινται στους ίδιους κανονισμούς υγείας και ρύπανσης αλλά ούτε και σε φόρους όπως πολλές άλλες μορφές μεταφοράς. Παραδείγματος χάριν, οι αεροπορικές εταιρίες δεν πληρώνουν κανέναν φόρο στα καύσιμα.

Το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι ο κάθε φορολογούμενος επιχορηγεί τη βιομηχανία αεροπορικών ταξιδιών - είτε πετά είτε όχι.

Αποφεύγοντας τα αεροπορικά ταξίδια

Το καλύτερο πράγμα για το κλίμα είναι να μην πετάμε καθόλου. Πριν τους αδελφούς Wright, οι ανθρώποι τα κατάφερναν μια χαρά χωρίς αεροπλάνα, και σήμερα επίσης, υπάρχουν πραγματικές εναλλακτικές λύσεις στο αεροπλάνο: λεωφορείο, τραίνο ή ποδήλατο, ή ένα αυτοκίνητο μαζί με άλλους ανθρώπους.

Πολλοί από εκείνους που έχουν σταματήσει να πετούν διαπιστώνουν ότι, κάθε άλλο παρά θυσία είναι, και απολαμβάνουν πραγματικά το ταξίδι περισσότερο.

"Είχαμε μερικές θαυμάσιες διακοπές ως αποτέλεσμα του να μην χρησιμοποιύμε αεροπλάνο," λέει ο Alex Smith από το νότιο Λονδίνο. "Φεύγοντας από τη Μαδρίτη με το νυχτερινό τραίνο για Παρίσι, και παίρνοντας ένα θαυμάσιο γεύμα και ένα ποτήρι κρασί στο εστιατόριο του τραίνου ενώ βλέπαμε τον ήλιο να δύει πέρα από τα βουνά δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα ως τρόπος να τελειώνεις τις διακοπές."

Ακριβώς πόσοι άνθρωποι ελαττώνουν τη πτήση με αεροπλάνο είναι αδύνατον να το ξέρουμε. Αλλά φαίνεται πιθανό ότι το 2006 θα είναι η χρονιά κατά την οποία το ζήτημα μπαίνει τελικά στην γενική τάση της κοινωνίας.



Συχνά ιπτάμενοι = Συχνά ακτινοβολούμενοι
Όσοι πετούν συχνά αντιμετωπίζουν επίσης την ίδια έκθεση στην ακτινοβολία που αποδεκατίζει τα ιπτάμενα πληρώματα.

Η έκθεση στην ακτινοβολία προκαλείται όταν ενεργητικά μόρια χτυπούν το εξωτερικό περίβλημα της γήϊνης ατμόσφαιρας και εκρήγνυνται σε ακτίνες X, ακτίνες γάμμα και κοσμική ακτινοβολία — εκεί ακριβώς όπου τα περισσότερα αεριωθούμενα επιβατηγά και στρατιωτικά αεροσκάφη πετούν.

Λόγω του αμελητέου προστατευτικού καλύμματος όζοντος στα ύψη επάνω από τα 35.000πόδια(10.500 χλμ), αυτό το ντους ακτινοβολίας είναι εκατοντάδες φορές εντονότερο απ'ό,τι σε επίγειο επίπεδο.

* Το μέσο οικογενειακό αυτοκίνητο που καλύπτει 15.000 χλμ το χρόνο εκπέμπει 3 τόνους διοξειδίου του άνθρακα CO2/έτος.

150 μεγάλα δέντρα απαιτούνται για να απορροφήσουν 1 τόνο του CO2 ετησίως ή μια δασική περιοχή 5 στρεμμάτων.

No comments: