27 November 2006

Καιρός για υβριδική μετακίνηση!



Το παγκόσμιο ποσοστό αύξησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τη καύση πετρελαιοειδών ήταν 4 φορές μεγαλύτερο στην περίοδο από το 2000 ως το 2005(η αύξηση του CO2 έχει αναρριχηθεί στο 3,2%) απ' όσο τα προηγούμενα 10 χρόνια(0,8% για την περίοδο 1990 ως 1999).

Τα παραπάνω στοιχεία προέρχονται από την ανάλυση της Επιστημονικής Συνεργασίας για τα Γήινα Συστήματα (Earth System Science Partnership) και έρχονται ουσιαστικά να επιβεβαιώσουν αυτό που όλοι αντιλαμβανόμαστε και βιώνουμε καθημερινά: την συνεχή αύξηση της μόλυνσης από τη καύση πετρελαιοειδών, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων έχει να κάνει με τη χρήση μέσων μεταφοράς.

Η αυτοκινητοβιομηχανία αποκομμένη από την ζοφερή πραγματικότητα που έχει φέρει το πλανήτη, συνεχίζει το παραλήρημα παράνοιας και προκλητικότητας της, παράγοντας ανεξέλεγκτα 45 και πλέον εκατομμύρια αναχρονιστικά, ρυπογόνα οχημάτα το χρόνο και αποφεύγοντας με κάθε τρόπο την εξέλιξη καθαρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αντί αυτών, έχει επιδοθεί στη προπαγάνδα του υδρογόνου, δηλαδή της νέας εξάρτησης μας από ένα καύσιμο τρομερά αναποτελεσματικό στη παραγωγή του, που όμως και πάλι θα ελέγχεται από τους ίδιους που σήμερα ελέγχουν το πετρέλαιο.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο ατζέντης των κατεστημένων συμφερόντων, η διαφήμιση, ασταμάτητα και επιθετικά διαλαλεί τη πραμάτεια του θανάτου και της καταστροφής(πέρα πό τη μόλυνση το αυτοκίνητο είναι υπέυθυνο για περισσότερους θανάτους από όσους και οι δυο παγκόσμιοι πόλεμοι μαζί), θέλοντας να πείσει και τον τελευταίο κάτοικο αυτού του κόσμου ότι χρειάζεται ένα μάτσο παλιοσίδερα και πλαστικά για να μετακινηθεί.

Αυτή τη στιγμή στο πλανήτη κυκλοφορούν πάνω από 750 εκατομμύρια οχήματα και συνεχώς προστίθενται νέα.

Οι δρόμοι έχουν γεμίσει ασφυκτικά, οι ρύποι ανεξέλεκτοι πολλαπλασιάζονται και αυτό που απουσιάζει πλήρως είναι η λογική και η απορία: πότε θα ενεργήσουμε με την υπευθυνότητα που απαιτεί η κατάσταση που καταντήσαμε το πλανήτη;

Το όλο δόγμα της μετακίνησης μας χρειάζεται να επανεξεταστεί και να επανακαθοριστεί με τις αρχές της βιωσιμότητας, της αναγκαιότητας και του αντίκτυπου που έχει στο κλίμα της Γης.

Με άλλα λόγια, καιρός για υβριδική μετακίνηση!

Όχι, μη πάει το μυαλό σας σε υβριδικά αυτοκίνητα.(Αφ’ενός μεν είναι πανάκριβα, αφ’ετέρου δεν χρειάζονται γιατι μπορούμε πολύ πιο απλά και πολύ πιο φτηνά να πετύχουμε τον ίδιο περιορισμό σε ρύπους(μείωση 30%) μετατρέποντας το υπάρχον όχημα μας για να καίει υγραέριο(LPG=Liquified Petroleuom Gas) ή φυσικό αέριο(CNG=compressed natural gas).Η μετατροπή οχήματος για CNG δεν είναι ακόμα διαθέσιμη στην Ελλάδα.)

Η ιδέα εδώ είναι να διαφοροποιήσουμε τη μετακίνηση μας έτσι ώστε από καθαρή αυτοκίνηση να περιλαμβάνει και όλες τις άλλες διαθέσιμες μορφές μετακίνησης με έμφαση φυσικά σ’αυτές που δεν ρυπαίνουν ή έχουν όσο το δυνατόν λιγότερους ρύπους.

Έτσι λοιπόν αντί για 100% κάλυψη των μετακινήσεων μας με αυτοκίνηση μπορούμε να εισάγουμε διάφορα πσοσοστά άλλων μορφών μετακίνησης που θα την υποβοηθούν και θα λειτουργούν συνεργατικά με αυτήν.

Ένα παράδειγμα εφαρμογής είναι να έχουμε 50% αυτοκίνηση, κυρίως για τα ταξίδια εκτός πόλης, 25% μέσα μαζικής μεταφοράς για τις περισσότερες μετακινήσεις μέσα στη πόλη, 15% ποδήλατο για τις υπόλοιπες μετακινήσεις μέσα στη συνοικία μας και 10% περπάτημα για τις πολύ κοντινές μας μετακινήσεις μέσα στη γειτονιά μας.

Με το παραπάνω παράδειγμα πρακτικά μειώνουμε τις ετήσιες εκπομπές για τουλάχιστον 30-40% που είναι τεράστια πρόοδος και αποφασιστική συμβολή στη μείωση των εκπομπών CO2 και στη καλύτερη ποιότητα αέρα.

Τα ποσοστά των άλλων μορφών στην υβριδική μετακίνηση μπορούν να διαμορφωθούν σύμφωνα με τις προσωπικές ανάγκες και τα δεδομένα του καθενός αλλά ακόμα και τα πιο μικρά ποσοστά θα κάνουν σίγουρα τη διαφορά τόσο στο κλίμα όσο και στην υγεία μας. Μη ξεχνάμε ό,τι το περπάτημα είναι η καλύτερη άσκηση για τον άνθρωπο.

No comments: