18 September 2006

Πανευρωπαϊκή Εβδομάδα Μετακίνησης & Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο.

European Mobility Week 2006 & "In town, without my car!" campaign

http://www.mobilityweek-europe.org/




Πρόκειται για μια καμπάνια της Ε.Ε. των τελευταίων 5 χρόνων και καθιερώθηκε με αφορμή τη Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο που ξεκίνησε στη Γαλλία το 1998.

Η καμπάνια δίνει έμφαση στον περιορισμό της χρήσης του ΙΧ και την καθιέρωση εναλλακτικών μορφών μετακίνησης.

Οι διοργανωτές της ισχυρίζονται ότι πρόκειται για μια επιτυχημένη καμπάνια όμως η πραγματικότητα μάλλον τους διαψεύδει.

Όλα αυτά τα χρόνια όχι μόνο δεν περιορίστηκε η χρήση ΙΧ αλλά αντίθετα αυξήθηκε κατακόρυφα καθώς αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των οχημάτων που προστίθενται στη κυκλοφορία.

Σίγουρα είναι θετικό να επισημαίνουμε και να υπενθυμίζουμε στο ευρύ κοινό να χρησιμοποιεί λιγότερο το ΙΧ, να περπατάει περισσότερο ή να μετακινείται με ποδήλατα και δημόσια μέσα μεταφοράς.

Φοβάμαι όμως ότι όλη αυτή η καμπάνια είναι δειλή και επιδερμική γιατί στερείται(άραγε σκόπιμα;) πυγμής και αποφασιστικότητας για την ουσιαστική αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής μόλυνσης και της κλιματολογικής αλλαγής του πλανήτη.



Κατ’αρχήν η δύναμη του μηνύματος της καμπάνιας είναι ασήμαντη.Ακούγεται μια μέρα, έστω εβδομάδα, το χρόνο τη στιγμή που οι διαφημίσεις αγοράς αυτοκινήτων είναι χιλιάδες την ημέρα.(Οι περισσότερες διαφημίσεις στη τηλεόραση είναι για αυτοκίνητα.)

Επιπλέον η καμπάνια είναι αναποτελεσματική γιατί δεν θίγει την ουσία της αυτοκίνησης(με καύσιμα από πετρέλαιο) και το κατεστημένο της αυτοκινητοβιομηχανίας που είναι υπεύθυνα σε τεράστιο βαθμό για την σημερινή εικόνα της περιβαλλοντικής υποβάθμισης.

Συνολικά σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία λειτουργεί με ανευθυνότητα και αδιαφορία για το περιβάλλον και ενδιαφέρεται μόνο για τη διασφάλιση και μεγιστοποίηση των κερδών της.

Συγκεκριμένα:

- παράγει το ασύλληπτο νούμερο των 45 εκατομμυρίων οχημάτων το χρόνο παγκοσμίως και η τάση είναι αυξητική.

- παράγει τον αναγχρονιστικό τύπο αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης(όπως ήδη κάνει για παραπάνω από ένα αιώνα) που καίει καυσιμα προερχόμενα από το πετρέλαιο.

- αρνείται πεισματικά, ενώ υπάρχει σήμερα η τεχνολογία, τις καθαρές μορφές αυτοκίνησης όπως τα εναλλακτικά καύσιμα και την ηλεκτροκίνηση κάνοντας ότι μπορεί για να μην εξελιχθούν και να μείνουν όσο περισσότερο γίνεται στο ράφι.

- διαπλέκεται έντονα με τις πετρελαϊκές εταιρείες και προωθούν η μία τα συμφέροντα της .

- σκόπιμα δεν έχει μειώσει την κατανάλωση των αυτοκινήτων τα τελευταία 20 χρόνια ενώ θα μπορούσε

-προωθεί τον άκρατο και αλόγιστο καταναλωτισμό μέσω της διαφήμισης παροτρύνοντας το κοινό να αλλάζει αυτοκίνητο κάθε λίγα χρόνια αποσιωπώντας το γεγονός ότι η παραγωγή, η χρήση και τελικά η απόσυρση του αυτοκινήτου κατασπαταλούν φυσικούς πόρους και μολύνουν δραματικά το περιβάλλον.



Ας μη ξεχνάμε ότι:

- για να παραχθεί ένα αυτοκίνητο χρειάζονται περι τα 148.000 λίτρα νερού, όση ποσότητα δηλαδή χρειάζεται ένας άνθρωπος για όλη του τη ζωή

- το μέσο οικογενειακό αυτοκίνητο που καλύπτει 15.000 χλμ το χρόνο εκπέμπει 3 τόνους διοξειδίου του άνθρακα CO2/έτος.

- 150 μεγάλα δέντρα απαιτούνται για να απορροφήσουν 1 τόνο του CO2 ετησίως ή μια δασική περιοχή 5 στρεμμάτων.

- τα εναπομείναντα δάση της Ευρώπης μπορούν να απορροφήσουν μόνο το 30% της ρύπανσης από CO2

Όλα τα παραπάνω στοχεία θα έπρεπε να είναι διαθέσιμα στο ευρύ κοινό έτσι ώστε να κάνει ενημερωμένες και βιώσιμες για το μέλλον του πλανήτη επιλογές.

Απαιτώντας αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων,δηλαδή ηλεκτρικά, θα σταματήσουμε τον εμπαιγμό της αυτοκινητοβιομηχανίας να παράγει συνεχώς τον ίδιο τύπο ρυπογόνων οχημάτων αλλάζοντας την εμφάνιση και όχι την ουσία της αυτοκίνησης.



Σήμερα υπάρχει η δυνατότητα παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μεγάλη αυτονομία(400 και πλέον χιλιόμετρα) χάρις στις γνωστές μπαταρίες λιθίου που έχουμε στους φορητούς υπολογιστές και στα κινητά.Το δε κόστος θα μπορούσε να είναι το ίδιο με των συμβατικών αυτοκινήτων αν οι μπαταρίες παραχθούν μαζικά. Αρκεί να το απαιτήσουμε ως καταναλωτές.

Για όποιον βέβαια ενδιαφέρεται για ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης θα υπάρχει μάλλον σύντομα η δυνατότητα να το αποκτήσει και στην Ελλάδα μιας και ετοιμάζεται η εισαγωγή του.Δέστε για λεπτομέρειες σ’αυτή τη διέυθυνση: http://www.electricitymobility.com/

Επιπλέον θα πρότεινα σε όσους νοιάζονται για τη ποιότητα του αέρα της πόλης τους και δεν μπορούν να αποχωριστούν το ΙΧ τους να σκεφτούν την ιδέα της κίνησης με υγραέριο(LPG).Ρυπαίνει 30% λιγότερο από το πετρέλαιο και την βενζίνη, είναι ασφαλές και ευρύτατα διαδεδομένο στην Ευρώπη. Επίσης δεν αφήνει ρύπους στον κινητήρα, αραιώνει κατά πολύ τα διαστήματα αλλαγής λαδιών και αυξάνει τη μακροζωΐα του κινητήρα.Στην Αθήνα υπάρχουν 25 σημεία ανεφοδιασμού και η τιμή ανά λίτρο είναι συνήθως 30 λεπτά κάτω απο την βενζίνη.Όποιος ενδιαφέρεται για τη μετατροπή ας κάνει έρευνα στο διαδίκτυο γράφοντας «υγραεριοκίνηση».

Άλλα εναλλακτικά καύσιμα που θα μπουν σύντομα στο παιχνίδι είναι το φυσικό αέριο(CNG), το βιο-ντίζελ και ίσως η αιθανόλη(οινόπνευμα).

Τέλος μια ακόμη καλή λύση είναι το ηλεκτρικό ποδήλατο. Έχει όλα τα πλεονεκτήματα του ποδηλάτου συν την αυξημένη πλέον εμβέλεια που το κάνει ακόμη ιδανικότερο μέσο μετακίνησης στη πόλη.

Μπορείτε να μετατρέψεται το ποδήλατο που ήδη έχετε σε ηλεκτρικό παραγγέλνοντας το σχετικό κιτ μέσω ίντερνετ με κόστος από 350 δολλάρια και πάνω. Κάντε έρευνα γράφοντας «electric BICYCLE conversion kits» και επιλέξτε το κιτ της αρεσκείας σας.

Τελικά ο αέρας που αναπνέουμε και το κλίμα του πλανήτη μας είναι στα χέρια μας.

No comments: