23 November 2012
Αν στην επιφάνεια του μυαλού μας έρχονται σκέψεις και υπόνοιες ότι κάτι δεν πάει καλά με την σχέση του ανθρώπου με τα ζώα ...
Αν ψάχνουμε να βρούμε το γιατί χαϊδεύουμε κάποια ζώα και γιατί δολοφονούμε κάποια άλλα ...
Αν αναρωτιόμαστε με ποια λογική ένα ζώο θεωρείται φίλος ενώ κάποιο άλλο ζώο θεωρείται τροφή ...
Και αν μέχρι τώρα δεν γνωρίζουμε ότι υπάρχει μια φιλοσοφία περιεκτικής δικαιοσύνης (veganism) που δίνει απαντήσεις σ’ αυτά τα ερωτήματα, τότε υπάρχει ένας απλός τρόπος για να βγούμε από την αμηχανία μας:
μπορούμε να βλέπουμε όλα τα ζώα ως κατοικίδια.
Εικόνα από την Animal Aid
Αυτό δεν σημαίνει ότι παίρνουμε όλα τα ζώα στο σπίτι αλλά ότι τερματίζουμε τους διαχωρισμούς και τις κατηγοριοποιήσεις και τα προσεγγίζουμε με τον σεβασμό και την αγάπη των κατοικίδιων, δηλαδή ως φίλους. Και οι φίλοι δεν έχουν θέση στο μενού μας και στα γεύματά μας, δεν είναι τροφή μας, ένδυσή μας ή οποιαδήποτε άλλη χρήση αποδεχόμασταν μέχρι τώρα γι αυτά.
Το «Όλα τα ζώα κατοικίδια» είναι ο πιο απλός κώδικας συμπεριφοράς προς τα ζώα και μια πρώτη, γενική απάντηση που όμως είναι απόλυτα συνεπής και έχει νόημα γιατί όλα τα ζώα είναι αισθανόμενα όντα, τα οποία ευθέως μας δείχνουν ότι δεν επιθυμούν να υποφέρουν και ότι διεκδικούν το αυτονόητο δώρο της φύσης: να ορίζουν την ζωή τους. Από εκεί και πέρα πάνω σε αυτή την βασική θέση μπορούμε να χτίσουμε και να εμβαθύνουμε, κάνοντας κάποιες τελικές μικρορυθμίσεις που θα διευθετούν πλήρως το θέμα στην βάση της δικαιοσύνης.
Το «Όλα τα ζώα κατοικίδια» κατοχυρώνει ότι φροντίζουμε, αγαπάμε και προστατεύουμε όλα τα ζώα. Είναι μια σχέση στοργής και κάτι πολύ εύκολο στο οποίο μπορούμε να ανταποκριθούμε, γιατί έχουμε την εμπειρία να φερόμαστε σε όλα τα ζώα όπως στα κατοικίδια και είναι κάτι που ήδη γνωρίζουμε και εφαρμόζουμε. Aπλά το επεκτείνουμε σε όλα τα ζώα. Μάλιστα, το ίδιο το γεγονός της διαφορετικής συμπεριφοράς μας προς τα κατοικίδια είναι και το πιο σοβαρό χτύπημα και η πιο σοβαρή καταδίκη και απονομιμοποίηση της καταπίεσης των υπόλοιπων ζώων.
Το «Όλα τα ζώα κατοικίδια» είναι μια απελευθερωτική ιδέα και για τους ανθρώπους και για τα ζώα. Εμείς κερδίζουμε την ακεραιότητα του μυαλού μας, την καθαρότητα της σκέψης και της συνείδησής μας. Δεν χρειάζεται πλέον να προσπαθούμε να εξηγήσουμε τα ανεξήγητα, ή να ερχόμαστε στη δύσκολη θέση να κρυφτούμε πίσω από αστήρικτα άλλοθι. Και ακόμα τερματίζουμε τον αποπροσανατολισμό και τον διχασμό της προσωπικότητάς μας που ενώ αγαπάει τα ζώα, αποδέχονταν τα διαμελισμένα σώματά τους και τις αναπαραγωγικές εκκρίσεις των σωμάτων τους (γάλα και αυγά) ως τροφή.
Αντίστοιχα τα ζώα κερδίζουν τον προ πολλού οφειλόμενο σεβασμό και την ελευθερία να ζήσουν σαν πραγματικοί φίλοι μας, οριστικά έξω από κάθε άνομη απαίτηση και επιθυμία μας που ντύναμε με τον μανδύα της «ανάγκης». Παύουν να είναι οι αποδέκτες της αβεβαιότητάς μας και της εξάρτησής μας από κάτι που πέρα από απόλυτα άδικο είναι και απόλυτα περιττό.
Γιατί ο άνθρωπος ποτέ δεν εξαρτώνταν από τα ζώα, ούτε και αυτά από εμάς. Πρώτον γιατί η φύση δημιουργεί αυτόνομα όντα που δεν χρειάζονται «υποστήριξη» από εμάς για να ζήσουν. Τα είδη που τώρα εκμεταλλευόμαστε έχουν εμφανιστεί στον πλανήτη πολύ πριν από εμάς και τα κατάφερναν για εκατομμύρια χρόνια μια χαρά. Για παράδειγμα, τα πρόβατα δεν είχαν τόσο μαλλί και οι αγελάδες δεν παρήγαγαν τόσο γάλα, χαρακτηριστικά τα οποία απέκτησαν μέσα από τις επιλεκτικές διασταυρώσεις που τους κάναμε. Εμείς δημιουργήσαμε την ανισορροπία και εμείς μπορούμε να την τερματίσουμε. Επομένως δεν χρειάζεται να παίξουμε άλλο τον ρόλο του «σωτήρα» τους, ούτε και να «καταδικάζουμε» τους εαυτούς μας σε καταναγκαστική κατανάλωση των «προϊόντων» τους για να μην «σκάσουν» ή να μη πάθουν «κακό».
Δεύτερον, έχουμε ανατομία φυτοφάγου και τσάμπα μπήκαμε στον «κόπο» της «εξημέρωσης» των ζώων (κυριολεκτικά της μετατροπής τους σε δούλους μας), αφού η ανακάλυψη της γεωργίας που είχε προηγηθεί, μας είχε λύσει το πρόβλημα της διατροφής.
Αν λοιπόν υποθέσουμε ότι τα ζώα που εκμεταλλευόμαστε εξαφανίζονταν σήμερα, αυτό όχι μόνο δεν θα επηρέαζε την επιβίωσή μας αλλά θα την βελτίωνε θεαματικά σε κάθε επίπεδο. Αντίστοιχα για τα ζώα, η εξαφάνιση του ανθρώπου θα ήταν μια απρόσμενα θετική εξέλιξη και θα είχε τεράστιο θετικό αντίκτυπο γι αυτά. Θα επανέρχονταν στην προ της «εξημέρωσης» εποχή και στην δικαιοδοσία της Φύσης.
Η παραπάνω υπόθεση δείχνει το αδιέξοδο της τρέχουσας σχέσης των δύο πλευρών που δεν είναι προς το συμφέρον κανενός. Και επειδή το πρώτο σκέλος της υπόθεσης που αφορά τα ζώα είναι κάθε άλλο παρά υποθετικό (αφού τώρα αφενός τα άγρια ζώα βιώνουν την έκτη μαζική εξάλειψη ειδών προκαλούμενη από τον άνθρωπο, τα δε «εξημερωμένα» ζώα γενοκτονούνται κατά δισεκατομμύρια κάθε χρόνο), και επειδή θα ήταν τραγική απώλεια, λόγω της ματαιοδοξίας μας, να ζούμε σε ένα πλανήτη χωρίς ζώα, πρέπει να διευθετήσουμε την αδικία άμεσα.
Με την προσέγγιση «Όλα τα ζώα κατοικίδια», λύνουμε τον «Γόρδιο δεσμό» τώρα. Και όχι μόνο δεν χάνουμε απολύτως τίποτα, αλλά αντίθετα κερδίζουμε σε κάθε τομέα (ηθικό, πνευματικό, περιβαλλοντικό, κοινωνικό, ατομικό).
Γιατί να μην την υιοθετήσουμε λοιπόν;